Webbhotelltips

Tips till ett bättre webbhotell

Att testa sig fram till rätt webbhotell

Det är lätt man får erfarenhet av många olika webbhotell när man utvecklar hemsidor och driver dem själv. Dels kanske du använder upp resurserna för ett webbhotell och väljer ett annat för nya projekt, eller så vill du ha flera olika webbhotell av andra anledningar.

Ett rätt komiskt fenomen är att man lätt börjar vandra från webbhotell till webbhotell när någonting börjar gå fel. Det finns många exempel på detta och här man aktiv på de svenska forumen som diskuterar webbhotell ser man snabbt hur ett missnöje byggs upp när någonting går fel.

När ett webbhotell får driftproblem och det blir allvarligt nog så trissar användare varandra till att vara mer och mer missnöjda. Många inser väl att det inte bara är ens egen sida utan att det faktiskt är många andra som också är missnöjda, och det sätter lätt sina spår hos människan.

Efter en allvarlig driftstörning där webbhotellet gör allt de kan för att se till att det inte händer igen så byggs missnöjet upp och kunder lämnar webbhotellet för att söka sin lycka på ett annat webbhotell.

Det är vid detta stadie som de gamla kunderna delas in i två läger. De ena lägret tar i princip en lott och provar första bästa för att sedan om ett par år uppleva en ny driftstörning och missnöje på det nya webbhotellet de precis valt. Den andra gruppen tar ingen lott men inser inte att de fått rollerna i Mission Impossible 5 och börjar leta efter webbhotellet som aldrig får problem.

Det är klart att det skiljer mellan webbhotell och webbhotell, men att garantera driftsäkerhet och 100% tillgänglighet går inte. Det är för många faktorer som har betydelse och för eller senare kommer något gå snett.

Webbhotellet som precis haft allvarliga problem kanske lägger ner enorma resurser på att förbättra sin driftmiljö och gå över de rutiner som ska träda i kraft vid problem vilket förbättrar webbhotellet avsevärt. Kunderna som var mest missnöjda kommer förmodligen inte få uppleva förbättringen.

En bonus är i alla fall att dessa kunder får testa många webbhotell, men om anledningen till byte alltid är missnöje, kommer de då någonsin kunna rekommendera ett webbhotell de tidigare använt?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: